1)Introduction to the Economics of Tourism;
2) The Tourism Sector in the economy;
3) The External Environment;
4) Stakeholders and Providers in the Tourism Sector;
5) Entrepreneurship and Firms in the Tourism sector;
6) The Tourism market;
7) Strategies in the Tourism sector;
8) The Tourism Product;
9) The Tourism Destination;
10) Sustainable Tourism
Candela G., Figini P. (2012), The Economics of Tourism Destinations, Springer, Berlin.
Obiettivi Formativi
Obiettivo del corso di Destination Management è l’individuazione delle caratteristiche che consentono di analizzare la nascita e lo sviluppo delle imprese sia profit che no profit che operano nella filiera del turismo (ospitalità alberghiera, tour operator, agenzie di viaggi, consorzi, ecc.). I temi trattati, partendo da una definizione del settore, dell’ambiente esterno, dell’imprenditorialità nel turismo, intendono favorire la comprensione della complessità di relazioni che si sviluppano tra i numerosi stakeholder che operano in una destinazione turistica contemporanea fornendo agli studenti gli strumenti economico-gestionali utili alla implementazione di strategie e processi di decision-making che consentano non solo di rispondere adeguatamente ad una domanda di visitatori e turisti sempre più globale e in constante evoluzione, ma anche di gestire l’offerta turistica sul territorio in modo sostenibile dal punto di vista economico, sociale e ambientale.
Prerequisiti
Per Studenti Erasmus: Background in Economia e/o Management
Metodi Didattici
Lezioni interattive, esercitazioni, lavori di gruppo
Modalità di verifica apprendimento
STUDENTI FREQUENTANTI: Valutazione di un project work; STUDENTI NON FREQUENTANTI: Esame scritto con domande aperte. Testi di riferimento:
Candela G., Figini P. (2012), The Economics of Tourism Destinations, Springer, Berlin (Ch. 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 16).
Dwyer L., Forsyth P. (2006), International Handbook on the Economics of Tourism, Edward Elgar Publishing, Northampton (USA) (Ch. 9, 19).
Jones T. (2004), Business Economics and Managerial Decision Making, John Wiley & Sons Ltd., Chichester (UK) (Ch. 1, 13, 16, 17, 19, 20).
Tribe J. (2005), The economics of recreation, leisure and tourism, Elsevier, London (Ch. 8, 9).
Radicchi E. (2013), “Tourism and Sport: strategic synergies to enhance the sustainable development of a local context”, Physical Culture and Sport. Studies and Research, Vol. 57/1, p. 44-57.
Programma del corso
1) Introduction to the Economics of Tourism
The Economics of Tourism
Definition of Tourism and Destination
The measurement of Tourism
2)The Tourism Sector in the economy
Defining the concept of Sector
The supply-side approach
The demand-side approach
The role of Tourism sector in contemporary economies
4) Stakeholders and Providers in the Tourism Sector
Stakeholders and Providers in Tourism
Hospitality, Transport, Logistics and Attractions
Travel Agencies and Tour Operators
GDS, OLTA
5) Entrepreneurship and Firms in the Tourism sector
Entrepreneurship
The birth of the firm
Resources and Capabilities
Ownership, control, management
Organizational issues and structures of the touristic firm
Tourism firm as a ‘service’ firm
6) The Tourism market
Market demand
Aspect of tourism consumption
Structures of Tourism Markets
7) Strategies in the Tourism sector
Vertical integration
Diversification
Mergers/Acquisitions
Alliances
8) The Tourism Product
Tourism Product components
Tourism Product/Destination Life cycle (TALC Model)
9) The Tourism Destination
Concept of Destination
The Destination as a core element of the Tourism System
The Destination Competitiveness
10) Sustainable Tourism
Environmental Sustainability
Social Sustainability
Economic Sustainability